Participans 2022-2023

Des del curs 2019-2020 el musART forma part del programa d’innovació pedagògica araART del Departament d’Educació.

Aquest anys, les diferents etapes del centre han desenvolupant les següens actuacions:

INFANTIL

A Infantil han treballat l’hivern. I han vist que hi ha dies de fred i també dies de calor al sol. També han vist que abans feia fred i que ara ja no, el fred cada vegda és més moderat.

S’ha arribat a reflexionar que NEVA POC. A les pistes d’esquí han de fer neu artificial. I, PLOU POC.

Els alumnes van fer neu artificial (barrejant bicarbonat i aigua). I, mireu, el ninot de neu s’ha desfet i, a més, va vestit d’estiu perquè ja no té fred.

La reflexió feta pels alumnes d’Infantil després d’haver treballat tot això és que hi ha canvi climàtic que ens està afectant a tots, també als ninots de neu i que han de fer alguna cosa, des de casa (no malgastar aigua, ni llum…)

Cicle inicial

40 GRAUS A L’OMBRA

AVIAT NO ENS PODREM PROTEGIR DEL SOL

A Cicle Inicial volem transmetre a partir de les produccions artístiques dels alumnes, com l’augment de les temperatures dels estius afecta al planeta, tot posant èmfasi en els mars i els oceans.

L’empobriment de la biodiversitat dels mars, la seva contaminació i l’augment de la temperatura de les seves aigües influeix en tots nosaltres.

Volem demostrar que el canvi climàtic es produït per l’acció humana i està a les nostres mans, poder canviar les nostres accions.

 

És sobretot a l’estació de l’estiu que ens adonem del que necessitem la platja i els nostres mars. 

Quan anem a la platja, al mar…molt sovint no som conscients de la brutícia que deixem.

Amb aquesta exposició, hem volgut reflectir com estan els nostres mars, els seus ecosistemes, la importància que tenen per a nosaltres i quins efectes podem tenir si continuem sense tenir cura del nostre planeta.

La temperatura a la Terra està en augment i és a l’estiu quan més ho notem. El canvi climàtic està modificant tot el nostre entorn i si no posem remei aviat viurem unes conseqüències molt negatives.

 

Aquestes són algunes de les conclusions a les que han arribat els alumnes de CI:

  • El planeta està malalt.
  • Ens quedarem sense mel.
  • Ens costarà molt veure peixos i pescar-los.
  • Pujarà l’aigua del mar i ens quedarem sense platges.

CICLE MITJÀ

El canvi climàtic és una realitat. L’augment de la temperatura ja no es qüestiona.

La calor estiuenca comença abans del que ho feia fa dècades i s’acaba més tard, amb la qual cosa l’estiu s’allarga i la tardor i la primavera es veuen obligades a desplaçar-se cada vegada més cap als mesos hivernals.

La pujada de temperatura associada al canvi climàtic fa que, darrerament (i amb petites excepcions), els hiverns es comportin d’una manera molt suau, amb pocs dies de fred i amb molts dies que són més propis de la primavera (o, fins i tot en algun cas, de l’estiu) que no pas de l’hivern.

Cicle Mitjà ha aprofundit en aquest terreny i ens hem conscienciat que cal actuar JA.

En aquest espai trobareu: biopoemes, compromisos, dades ambientals i metàfores visuals totes elles relacionades amb l’estiu i el canvi climàtic.

CICLE SUPERIOR

Us heu plantejat si el que està passant amb el temps és “NORMAL”.

A CICLE SUPERIOR hem volgut plasmar que el temps s’està“descontrolant”, per això en plena tardor, a la castanyada, mengem gelats en lloc de castanyes.

Les frases fetes que pengen de l’arbre a més a més d’explicar què volen dir, fan una reflexió sobre si avui en dia tenen vigència, si encara passa o ja no i perquè.

ESO 1r i 2n

Tota la ESO s’ha centrat en la primavera.

Mural de les roselles

És el moment de passejar per un camp de la zona mediterrània. Passejant junts podem descobrir una gran varietat de plantes.
Pot ser hem normalitzat la seva presència i no som conscient del que hi ha, del que són… però… i si no hi fossin? Seria un greu problema? Per entendre la importància de les plantes, penseu en els grans xefs, sabíeu que molts d’ells tenen horts propis i trossos on cultiven plantes aromàtiques i de tot tipus que enriqueixen la dieta i cultura mediterrànies?
AQUÍ DONCS PODEM VEURE MOLTES DE LES ESPÈCIES QUE PODEM TROBAR FENT UNA PASSEJADA UNA TARDA DE PRIMAVERA.

Mural de la contaminació

No obstant estem preocupats, cada cop més el descontrol de l’activitat humana ens porta a canvis dels quals no som conscients. La contaminació industrial, la dels cotxes… i el nostre estil de vida estan provocant que moltes plantes estiguin en perill d’extinció.
A partir d’aquí hem reflexionat sobre què passaria si no hi haguessin més plantes. Tenint aquesta pregunta com a referent, des de Biologia, de 1r i 2n ESO, hem muntat herbaris de plantes en perill d’extinció i cartells que expliquen la importància de cuidar de totes elles.

Mural de “Cada gota és valuosa”.

D’entrada, cal analitzar el sentit de la frase que apareix al mural, “Cada gota és valuosa” (representada corporalment per tots l’alumnat de 1r i 2n d’ESO). Es té la idea errònia de que l’aigua és inesgotable, per això, aquesta es malgasta sense pensar que els nivells dels punts d’on obtenim aigua estan cada vegada més baixos i arribarà un punt en el que ens veurem immersos en una gran sequera.

Aquest procés de sequera és conseqüència, en la seva major part, del canvi climàtic. Les altes temperatures, el desglaç, l’augment del nivell del mar, la sequera, són fruit d’aquest canvi climàtic que tant altera i perjudica el cicle vital de l’aigua.

Envoltant aquesta frase sobre la qual gira el mural, veiem tot un seguit de gotes que mica a mica i com més al centre del mural s’aproximen, es van esgotant (cada vegada menys gotes). I en sintonia, ara sí, que ens podem fixar amb les flors que han florit a sobre nostre. Si ens parem a mirar-les, veiem com a mesura que aquestes s’aproximen al mural, pateixen una degradació, una desnutrició, es van assecant i pansint perquè cada vegada hi ha menys aigua per a que aquestes puguin créixer i florir.

Finalment, dins de cadascuna d’aquestes gotes, l’alumnat de 1r i 2n d’ESO ha escrit un propòsit o compromís envers l’estalvi d’aigua.

  • Des de català i castellà s’ha treballat el tema de les dites i els refranys de primavera i de l’aigua. A part de buscar els refranys, l’alumnat ha investigat el seu significat i ha fet una valoració de la seva actualitat tenint en compte els efectes del canvi climàtic.
  • Des d’anglès es va visualitzar un vídeo que parlava de la importància de l’estalvi d’aigua i es va fer un mapa conceptual sobre el que es va veure. Després, es van traduir unes frases i es van agrupar en tres grups principals: health, nature / environment, and equality. Aquestes frases es van representar artísticament.
  • Des de matemàtiques s’ha arribat a les conclusions següents que s’han plasmat en una gràfica:
  1. Hi ha una tendència a la baixa, al llarg dels anys, en les precipitacions a la primavera? CERT, perquè cada any el nombre de precipitacions acumulades és menys.
  2. Cada any plou menys? CERT, perquè cada any les precipitacions són menys.
  3. Cada vegada tenim anys més secs? CERT, si perquè amb les dades podem veure que les precipitacions són menys i això causa que els anys siguin cada vegada més secs.
  4. La temperatura de la terra augmenta i fa que tinguem anys més càlids? CERT, perquè amb la contaminació cada vegada debiliten més l’atmosfera i els raigs del Sol la pentren cada vegada més fort i fa que la Terra s’estigui escalfan cada vegada més i això produeix que els anys siguin més càlids i amb menys precipitacions

ESO 3r i 4t

  • S’ha treballat la lletra d’una cançó del Raimon que és molt significativa i que creiem que és un bon reflex del què estem vivint: poca pluja, períodes de sequera, i moments de molta pluja que acaben en catàstrofes.
    Després de llegir-la i reflexionar sobre el seu significat, hem elaborat uns cal·ligrames. I, també hem reproduït les notes de la partitura de la cançó.
  • A través d’una gràfica feta amb gotes d’aigua s’ha plasmat els litres d’aigua per persona que es gasten en diferents països del món.
  • Des de CCSS s’ha fet una comparativa de l’estrès hídric mundial comparant la situació actual amb la que hi haurà l’any 2040.
    L’estrès hídric es produeix quan la demanda d’aigua supera la quantitat disponible durant un període determinat o quan la seva mala qualitat obliga a reduir el seu ús.
    L’estrès hídric causa el deteriorament dels recursos d’aigua dolça en termes de quantitat (aqüífers sobre-explotats, rius secs, etc.) i la qualitat (aigua amb excés de sal, aigua contaminada per matèria orgànica…)
    Quan no hi ha prou recursos hídrics per satisfer les demandes d’aigua d’una regió, d’una zona… parlem d’escassetat d’aigua.
    Aquesta escassetat d’aigua implica un estrès hídric, el dèficit d’aigua i la crisi de l’aigua. I això és que hem volgut marcar en els mapes. En els continents s’han anat col·locant els rètols amb els nom dels països. Fixeu-vos que els rètols tenen diferents colors que indiquen més o menys estrès hídric.
    En els mapes més petits es plasma la situació actual.

  • Des de la matèria de Castellà s’ha realitzat una interpretació poètica de la PRIMAVERA a partir d’uns poemes d’Antonio Machado i Adolfo Gustavo Bécquer. L’alumnat va fer la lectura del poema en qüestió i entre tots es va fer un petit comentari per destriar el que havia volgut transmetre el poeta. A continuació, es va realitzar l’anàlisi mètric.
    Per finalitzar el treball, tot els alumnes van col·laborar en la decoració d’aquesta tasca que s’ha expressat en aquest arbre.
  • Des de la matèria d’anglès s’han elaborat uns murals que expliquen el cicle de l’aigua. A banda del cicle de l’aigua també s’ha treballat el ODS 6. Tot plegat ha servit per conscienciar-nos en com és d’important l’aigua en relació al cicle de la vida.